Etapp 1: Svinesund - Mollösund

torsdag 9 juli 2015

Efter en lång bilfärd i hällregn mot Svinesund väntade en stilla kväll med klarblå himmel vid startplatsen.
Jag har haft funderingar om att starta efter midnatt om förhållandena skulle vara riktigt bra. Trots kloka råd från min vän Sten om att starta lugnt gick det liksom inte att hålla tillbaka, jag bara ville komma iväg!

Under Svinesundsbron vittnade en gul pinne om när tidvattnets krafter vände och skulle hjälpa mig komma iväg. Vinden vände också till nordlig och en stund efter midnatt kom jag iväg!

Det blev några timmars paddling varvat med tre matraster och tillhörande powernap, allt enligt plan.
Medvinden höll i sig under dagen men det har varit rätt "krabbig" sjö, efterdyningar efter tidigare hårt väder antar jag.

Känner mig nöjd med 130 km avverkade under mitt första pass. Missade i min startiver att slå på min Spots tracker på rätt sätt, men jag hoppas den ska hicka igång nu.
Först ska jag sova gott.

11 kommentarer

  1. Fantastisk. 130 km direkt.
    Det ska bli riktigt roligt att följa dig.
    Jag har väntat på din start.
    FU skriver trevligt också. Lycka till nu!

    SvaraRadera
  2. Imponerande start... Tror det är få som förstår vilken insats det är att paddla 130 km med en lastad kajak under en dag. Lycka till i fortsättningen.
    /Börje (HBB 2012)

    SvaraRadera
  3. Stort lycka till Magnus! Vi hejjar som sjutton från Hide! Väldigt imponerande första etapp! Vi hoppas på att få en glimt när du kommer till östkusten. Kram! / Carina, Jim, Calle o Emil.

    SvaraRadera
  4. Tärningen är kastad, vi håller tummarna för en god tur och följer dig på bloggen!
    Andreas

    SvaraRadera
  5. pappa Rolf
    Vi följer dig från luften, bra kämpat, ta det isit du har långt kvar.
    kul att kunna följa dig-

    SvaraRadera
  6. Jag sa ju till dig att ta det lugnt de tre första dagarna för att sedan öka!!! Lycka till, Sten

    SvaraRadera
  7. Heja heja!! Redan förbi Gbg. Imponerande start. Jag hoppas det håller hela vägen!!

    SvaraRadera
  8. Heja Magnus! Helt galet projekt och minst lika imponerande!

    SvaraRadera
  9. Kul att äventyret startat! Det ska bli kul att följa dina strapatser :-)

    SvaraRadera
  10. Bra jobbat!!! Inte överraskad av distansen, men imponerad. Följ planen det är det spm alltid gäller för framgång. Go Magnus!!!
    Jax

    SvaraRadera
  11. Jag blev lite orolig när du bara hade en markering på SPOT:en under hela startdagen. Skönt att se SPOT:en börja markera vid Mollösund i morse. När du berättade att planen var 12 mil första dagen kände jag mig tveksam, men du bevisade att det är möjligt - och även lite längre!

    Strongt gjort att klara av att paddla i mörkret med starka vindar och förmodligen stora vågor.

    Nästan 10% avklarat på två dagar - jag tror du klarar det !
    Lycka till med resten.

    Peter

    SvaraRadera

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg