Etapp 5: Frösakull - Barsebäck

måndag 13 juli 2015

 
Förmiddagen var regnig så vid överfarten över Laholmsbukten var det svårt att se Hallands Väderö på andra sidan. När jag sedan tog sikte mot Kullen kom dimma in så det var bara att ta fram den analoga kompassen och ställa in riktningen. En Amerikansk båt kom upp på styrbords sida och puttrade på jämsides med mig. Vi pratade inget, men det kändes skönt att ha en båt så nära i den dåliga sikt jag hade. Ca 30 min innan jag nådde Kullen tornade klippmassiven upp ur dimman viket kändes bra då alternativet att missa udden skulle betyda Danmark nästa.
Ett roligt sammanträffande inträffade när jag gick in till Lerberget för att äta lunch. Det var enda gången jag har gått iland under dagen och precis där står min kusin Fredrik och kikar efter mig. Det visade sig att hans flickvän bor ett kvarter från platsen jag valde som rastplats.
Idag har jag hållit mina planerade 7,5km/h, och enligt mina beräkningar har jag nu 100 färdtimmar kvar till jag är hemma i Tyresö. Om jag kan göra det på sju dygn så är jag i nivå med min grundplan.
Mitt mål var att övernatta i Landskrona men jag hittade ingen bra tältplats, bara industriområden. Över till Barsebäck såg det inte ut att vara så långt så jag valde att fortsätta. Det tog två timmar och kändes väldigt långt. Dagens distans kan summeras med 116 km, vilket är över förväntan med tanke på gårdagens svacka. Morgondagen ser ut att ge medvind så fort jag rundat Skanör och det kommer kännas bra att passera milstolpen Smygehuk för att fortsättningsvis bara paddla norrut.


4 kommentarer

  1. Så himla kul att Fredrik dök upp på rätt ställe! Du har hejare efter hela kusten 😊 Det bästa är att du känner dig stark igen! Kämpa på, puss och kram!

    SvaraRadera
  2. Gott att du är på väg igen. Vi förstod att något var fel när vi såg positionsangivelsen i förgår. Klokt beslut att vila. Det är nu rutin här på båten att följa din rutt, speciellt Vera är väldigt engagerad. Vi får en spark i baken att röra på oss lite extra, när vi ser att du paddlat ett femtimmarspass innan vi ens ätit frukost..... Kämpa på!

    SvaraRadera
  3. varifrån får du krafterna, vi beundra dig, du är en kämpe Viss Vass hägrar, ännu ett landskap passerat

    SvaraRadera
  4. Otroligt imponerande! Hur är det ens möjligt?! Vad gör du hela tiden förutom paddlar? Funderar på livet? Sjunger en trudelutt? Jätteroligt att du träffade på kusinen:-) fantastiskt starkt jobbat!

    SvaraRadera

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg