Varför jag valde en Skim Wahoo

lördag 14 februari 2015


Jag har haft en Nordkapp sedan jag började paddla -92 så den börjar bli sliten och jag vill ha en snabbare kajak till mitt rekordförsök. Jag vill ha en lång och smal kajak med goda fartresurser men lättdriven i marschfart. Jag är inte så duktig på kajakdesign är överhuvudtaget inte så intresserad av prylar. Men jag när jag köper något så ska det vara den bästa kvalitén. Jag hatar slit och släng.

Så jag tyckte det vore lagom med en 5,5 meter lång kajak med en bredd på sådär 50 cm. Vattenlinjen ska vara i princip hela skrovets längd så att den kan gå fort och sluka många km en medvindsdag. Men det finns inte så många serietillverkade kajaker som är så smala så jag fastnade för Björn Thomassons kajaker. Björn har dessutom en underbar hemsida och är väldigt bra på att svara både på inlägg och mail. Så vi startade en liten diskussion om kajakval vilket slutade med att jag fick den fantastiska möjligheten att få provpaddla en sommardag tillsammans med Björn. Det var hans Njord jag ville testa så vi tog med en Njord och en Black Pearl. Jag gillar hans lättsvängda och följsamma kajaker men det är alltid lite ovant att prova nya kajaker de känns oftast bäst när de liknar sin egen kajaks egenskaper.

Tyvärr har jag inte tid att bygga mig en egen kajak så jag letade på hemsidor efter den optimala kajaken. Tyvärr är det här med kajaker som så mycket annat, det finns olika synsätt och det är svårt att hitta den bästa utefter andras råd. Jag åkte även runt och provade en del kajaker men på plattvatten och under en kort provtur är det svårt att avgöra om det är en kajak som funkar att paddla 15 timmar per dag och i svår sjö.

Förutom snabb design är kvalitén viktig. Jag vill ha en kajak med bästa finish och jag måste kunna lite på den i alla lägen. Min kompis har köpt en lågpriskajak där sittbrunnssargen lossnat, något liknande får absolut inte hända på min Sverigetur. Så jag fastnade till slut för en Skim Distans som jag provpaddlade en kall novemberdag på Edsviken. Jonas på Outdoor Adventure tyckte att jag skulle komma tillbaka tisdagen efter, då skulle nämligen Evert som tillverkar kajakerna komma till affären.

När jag på tisdagen träffade Evert undrade han varför jag skulle välja en Distans, är det inte bättre ta min snabbaste kajak. Först då förstod jag att Skim och Miks hade samma tillverkare. Nu har Evert dessutom slagit ihop varumärkena så alla hans kajaker heter numera Skim. Hans snabbaste kajak heter Wahoo och är en vidareutveckling på Vivianne. Där och då bestämde jag att köra i en Wahoo runt Sverige trots att jag aldrig varken suttit och ännu mindre provpaddlat den.

Men Skimkajakerna har en fantastiskt fin finish och Petri som har rekordet körde en Vivianne. Med andra ord leder jag redan innan start eftersom Wahoo enligt Evert är en snabbare kajak.

Vilken kajak hade du valt för att paddla snabbt runt Svenska kusten? Skriv en kommentar!

6 kommentarer

  1. Som du skriver har du mest paddlat VKV101, som ju har roder. Då är jag lite nyfiken på varför du valt en kajak utan roder - eller har du tänkt eftermontera ett?
    På en långtur gäller det ju att lägga all kraft på framdriften och då är det inte så många som väljer en skeddakajak.

    SvaraRadera
  2. Jag har monterat på ett roder precis av den anledningen du nämner. Jag ska väl samtidigt erkänna att jag inte gillar roder. När jag kör 101:an blir det ibland lite krokigt när man svänger för mycket. Min gamla Nordkapp hade varken roder eller skedda så det är vad jag är van vid. Jag gillar dessutom att slippa rörliga delar.

    Idag blir första gången jag testar Wahoo med roder så jag återkommer med en kommentar. Jag kan väl nämna att det inte var helt enkelt att montera.....

    SvaraRadera
  3. Hej Magnus! funderar också på en Wahoo att paddla sveriges kust med då det är en av de snabbaste expeditionskajakaerna på marknaden. Är däremot precis som Peter lite orolig över att behöva använda skädda hela vägen. Så hur gick det med rodermontering? fungerar det bra? vilket roder använde du? Är väldigt nyfiken så har du bilder så dela gärna med dig.

    SvaraRadera
  4. Jag provpaddlade Magnus kajak innan han startade sin HBB. Därefter beställde jag en likadan kajak och lät montera på ett Smarttrack roder men inte bara med en axel som skjuts ned i aktern utan ett stadigare fäste. Jag har bilder men kan inte lägga in dem här i kommentaren. Sänd mig ett mail så svarar jag med bilder. peter@sjodin.com

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Rockpool Taran 18? Snabb och lastar som en häst.

    SvaraRadera

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg