Första träningspasset med Skim Wahoo

fredag 27 mars 2015

Så var det äntligen tid att testa den nya kajaken. I december beställde jag en Skim Wahoo som jag hoppas tillhör de snabbaste havskajakerna på marknaden. Det blev en gul och grön som jag tycker är en snygg kombination och framförallt tror jag den kommer synas bra vilket tillhör säkerheten.

Kajaken känns väldigt trygg med stabil gång även vid de dagliga mötena med Ålandsbåtarna i Stockholms inlopp. Den är kursstabil och det känns väldigt naturligt att välja den rakaste linjen när man följer kusten. Det känns alltid lite ovant med en ny kajak men jag tror vi kommer att komma bra överens jag och fröken Wahoo.

Jag tränar alltid med min GPS klocka på fördäcket för att hålla koll på hastigheten. Först tyckte jag att kajaken inte verkade så mycket snabbare än min gamla Nordkapp. Men med Nordkappen brukar det vara svårt att komma upp i 10 km/h även om jag har vinden i ryggen. Den nya kajaken fortsatte att accelerera då det brukar ta stopp med den gamla så jag tror jag kommer kunna hålla en bra fart speciellt de dagarna när jag har vinden i ryggen.

På HBB-turen kommer jag att försöka paddla flest timmar de dagar då paddelförutsättningarna är som bäst. Med andra ord är det viktigtast med en kajak med goda medvindsegenskaper. Wahoo är ganska plattbottnad under sittbrunnen och lite mer V-bottnad i för och akter. Jag tror kajaken kommer gå fint i medvindssurfar. Det ska bli spännande att testa den i havssjö.

Folket på Charger Composites som tillverkar Miks i Finland har gjort ett mycket fint jobb. Kajaken känns väldigt välbyggd, jag tror det är svårt att hitta en serietillverkad kajak med en bättre kvalitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg