Tillbaks till Stockholm

lördag 18 juli 2015

Jag kände mig riktigt hängig igår igen. På samma sätt som jag kände när jag avbröt överfarten över Laholmsbukten. Lite feber, tjock i halsen och framförallt seg i kroppen. Jag åt en god fisklunch i Hörvik, sedan låg jag och sov i skuggan under ett träd. När jag vaknade funderade jag på hur jag ska göra. Jag behöver vila minst en dag till. Jag vill inte ut på havet igen innan jag är helt frisk. Av de nio dagar jag paddlat är det bara den första och femte dagen jag varit pigg och kunnat hålla god fart. Flera dagar har jag fått kämpa riktigt hårt för att få ihop hyfsade distanser.

Rekordet är nu omöjligt att klara eller tangera. Motivationen har fått sig en törn efter allt slit. Jag har inte så lång tid på mig att ta mig till Haparanda för jag vill ha semester med familjen också. Det känns tufft att motivera mig till långa paddeldagar framöver. Men framförallt är det både en säkerhetsrisk och hälsorisk att paddla mycket när jag inte är fullt frisk. Som tur är fick jag låna uppblåsbara sidopontoner av Peter Sjödin, dessa har jag använt båda gångerna jag känt mig sjuk  för att ta mig till land.

Efter lite grubblande bestämmer jag mig för att lämna kajaken här och ta mig tillbaka till familjen i Vissvass, Tyresö. Som tur är bor min goda vän Stens föräldrar bara några mil från Hörvik och kajaken kan ligga i deras trädgård. En snäll granne kommer och hämtar mig och kajaken och på vägen lämnar han mig vid tågstationen i Kristianstad så efter ett par timmar sitter jag på nattåget till Stockholm.

När jag kommer hem till stugan är familjen hos några goda vänner men det är ganska skönt att få en förmiddag för mig själv. Jag hinner landa i känslan att plötsligt vara tillbaka och sov ett par timmar. Men sen blir det ett underbart möte med först min underbara fru och sedan mina älskade barn.

Än finns möjligheten att åka tillbaka och fortsätta turen. Vi får se om motivationen och viljan men framförallt om jag snart känner mig helt frisk igen. Dessutom måste jag så klart planera på sätt som familjen tycker  blir en bra lösning. Jag återkommer.....

11 kommentarer

  1. Magnus, du resonerar klokt. Att genomföra sin dröm ska vara lustfyllt. Du har förberett dig på bäst sätt. Det finns inget rätt eller fel beslut om hur gå vidare i detta läge. Bara ditt beslut. Livet är fyllt av möjligheter. Lycka till önskar fam Hjalmarsson

    SvaraRadera
  2. Jag har följt din GPS-position med andan i halsgropen och glatt mig åt det fina vädret i början av turen, jag har med glädje sett när du har passerat ställen som betyder något för mig; Varberg, Kullen, Bjärred, Lommabukten...
    En sån här tur som du har gjort är lite av ett vågspel, antingen funkar det hela vägen med bravur, eller så funkar det inte alls.
    Det är små marginaler som du knappast har kunnat påverka själv, du har förberett dig så bra som man kan, men i slutändan är det turen eller slumpen som avgör om man går iland med alla sina förhoppningar. Bättre lycka nästa gång Magnus! Och om du någon gång vill göra HBB utan rekordambitioner så vet du att jag gärna hänger på!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Var lite spänd på om du skulle knipa vår tid från 2004 på 27 dygn. Har lovat lyfta min hatt för de som lyckas. Det hedrar dig att du försökte och nu vet du till en del vad som krävs. HBB är mer en mental än fysisk resa. Lycka till framöver! Mvh Daniel

    SvaraRadera
  4. Skönt att ha dig hemma i Stockholm, man kan inte kämpa mot sin kropp, du gjorde ett klokt beslut, hälsa familjen.

    SvaraRadera
  5. Oavsett vilket beslut du fattar- att fortsätta eller bryta, har du imponerat och inspirerat. Vid liknande utmaningar har jag resonerat som du: den egna säkerheten är viktigast. Förbannelsen med alla typer av rekordförsök är att det blir orimligt tufft vid minsta skada/sjukdom eller andra motgångar. Den som håller tyst men som ändå har ambitionen att slå rekord, har det egentligen lättare, även vid motgångar. Analysen efteråt får väl visa om dina magproblem hade kunnat undvikas med mer/annorlunda träning. Hoppas att du gör ett nytt försök- rekordet är inom räckhåll!

    SvaraRadera
  6. Vi är imponerade av din prestation och beslutet är helt rätt när man läser din text.

    SvaraRadera
  7. Fasen vad trist att det inte höll! Men du ska en eloge för satsningen i alla fall. Starkt jobbat!

    SvaraRadera
  8. Skönt att du får träffa familjen igen. När pressen att ta rekordet lagt sig kanske kroppen orkar resten av turen och njuta av den fantastiska utmaningen den innebär. Du tar alltid rätt beslut, kom ihåg det.

    SvaraRadera
  9. Det har varit mycket spännande och fascinerande att följa dina förberedelser och hårda satsning. Även om du inte får rekordet i år har du visat att det är möjligt att förbättra ett redan otroligt bra rekord.
    Du tog klokt beslut att ta en vilopaus när kroppen säger ifrån.

    Skulle du vilja göra ett nytt rekordförsök ett annat år kan det ändå vara en bra erfarenhet att genomföra årets paddling hela vägen för att lära sig kusten och dess svårigheter.

    SvaraRadera
  10. Imponerande på alla sätt och vis, oavsett om du tar dig runt eller inte. Synd det inte höll hela vägen men när kroppen säger ifrån är det bara att lyssna. Inte mycket man kan göra. Bra kämpat trots allt Magnus!!

    SvaraRadera

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg