Första tvådagarsturen

lördag 9 maj 2015

Jag lämnade centrala Stockholm 06:00 för att testa paddla två dagar i HBB-längd. Det vill säga jag villa komma 20 mil på dessa två dagar. Samtidigt vill jag börja öva in dagsrutinerna för att testa både tältning och mathållning.

Upplägget var att paddla tre 4-5 timmars pass med paddling per dag. Mellan varje paddelpass går jag iland för att äta och ta lite siesta. Jag tycker det är skönt att vila lite, sträcka på benen och stretcha. Jag tror jag vinner på att gå iland istället för att tillbringa hela dagen i kajaken.

Första dagen blåste det ganska hårt så jag höll mig mestadels inomskärs. Körde från Kvarnholmen ut till Tyresö-Brevik, höll mig sedan mellan Dalarö och Saltsjöbaden. Första dagen fick jag ihop nästan nio mil, bra med tanke på den tidvis hårda motvinden som höll nere farten.

Andra dagen fick jag lättare vindar så jag tog en tur ner till Utö och till Årsta Havsbad. Det blev en lång paddeldag som avsluades i vikarna innanför Vissvass där vi har en stuga. Jag kunde till slut summera drygt 11 mil denna dag så jag klarade målet 20 mil på två dagar.

Lite trött och sliten blev jag, det kommer att bli tufft att hålla på så här i över 20 dagar. Men det känns inte omöjligt om vädret är med mig! Jag kände lite i handlederna men ingen smärta någonstans vilket är positivt.

Mitt mat och paddelupplägg fungerade bra men jag måste få hjälp att räkna på energiåtgången. Hur i all världen jag ska lyckas få i mig all denna energi?  Jag måste nog få i mig mellan 8000 - 10 000 kcal per dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 

Se min position

Samarbetspartners

Mest lästa inlägg